13 okt Rock and Roll, yeah!
Als jullie mij en het zwembad een beetje gevolgd hebben, weten jullie dat we regelmatig verschillende thema weken organiseren bij onze bestaande lesklanten van de beweeglessen en baby/peuterlessen. Vorig jaar was de rode draad door het jaar heen “een reis om de wereld”. We hebben verschillende landen van de verschillende continenten doorlopen.
Het komend jaar hebben we als thema voor de beweeglessen “muziek” en voor de baby/peuterlessen “de Efteling”. Beide thema’s zeggen al genoeg. Bij de beweeglessen gaan we verschillende muziekstijlen aan doen en de baby/peuterklanten gaan heel het jaar door op bezoek bij verschillende attracties van de Efteling. De afgelopen week was het de eerste week in een reeks die aan het eind van het schooljaar zal eindigen.
Rock and Roll: here we come! De eerste muziekstijl was geboren. Zo op het eerste oog: super makkelijk thema met geweldige muziek uit de jaren 50 en 60. Zeker voor de beweegles klanten richting hun tijd (ik moet nu even voorzichtig zijn met wat ik schrijf, voordat ik iemand beledig …). Ik vind het overigens ook heerlijke muziek waar je lekker op kunt dansen. Juist, op de dansvloer dan vooral, maar in het water? Dat wordt toch een stuk lastiger. Nu rock and roll je ook nog eens meestal met zijn tweeën en ook dat wordt in het water een stuk lastiger met mensen die normaal niet met elkaar dansen uiteraard.
Toch maar snel het internet op om bewegingen uit die tijd op te zoeken en te bekijken hoe ik ze het beste in een les kan gaan ombuigen. Gelukkig bestaat er ook nog een film Grease die ik maar zo’n 40x heb gezien. De film is uiteraard later opgenomen, maar gaat wel over de tijd van de Rock and Roll. Met de andere filmpjes erbij (vooral Rock and Roll wereldkampioenschappen) kwam ik toch tot een mooi geheel voor de les. De pasjes en dansjes waren klaar, nu de muziek nog.
Aangezien ik meestal met mixen werk, begon ook hier het zoekwerk naar. De ene mix na de andere beluisterd, maar helaas, ze gingen niet in één tempo door. Daar bedoel ik mee dat er een paar nummers op goed beweegtempo waren voor in het water, maar het vierde nummer ineens heel langzaam was om daarna weer in een veel te snel tempo door te gaan. Voor je les is het toch wel handig om in hetzelfde tempo door te werken. Uiteraard mag het richting het einde van de les best wel een aantal BPM’s (beat per minute) sneller worden, maar niet van 120 BPM naar 86 BPM en vervolgens weer naar 140 BPM.
Dan zelf nog maar op het laatste moment gaan het mixen. Dat is dan weer het voordeel van de techniek tegenwoordig: je kunt heel veel zelf op de computer doen! Via een speciaal programma kun je zelf nummers achter elkaar zetten en knippen in nummers. Dat laatste is vaak aan het begin of aan het eind van een nummer nodig om met de maten van het vorige nummer weer goed uit te komen (begrijpen jullie het nog?). Wat moet je daar nog meer voor doen? Eerst zorgen dat je nummers vind die hetzelfde tempo hebben, dus dat betekent vaak de beats uit tellen… Je telt dan 1 minuut alle beats bij elkaar op en dan heb je dus het BPM-cijfer. In het water kun je het beste bewegen tussen de 120-135 BPM. Als het sneller wordt, dan wordt het al en stuk lastiger om de bewegingen met de weerstand van het water uit te voeren. Dan moet je die nummers nog converteren op je computer om ze vervolgens in het mix-programma te zetten. Als alle nummers achter elkaar staan, kun je deze exporteren naar een MP3 bestand! Op maandagmiddag had ik gelukkig mijn eigen mix nog op tijd in elkaar gezet, zodat ik op dinsdag een fijne les kon geven!
Aangezien Rock and Roll nummers best wel wat tempo hebben, waren sommige bewegingen toch nog lastig om in het water uit te voeren. Om het voor iedereen gemakkelijk te laten volgen had ik besloten om op de kant les te geven. Niet te doen zeg! Pffff, wat een hitte als je daar op de kant in een warme omgeving staat te springen. Volgende week weer lekker in het water, ik weet nu weer waarom ik dat het liefste doe. Het is wel goed voor je conditie als je veel sprongvormen in je les hebt verwerkt! Ik was dan ook echt, maar dan ook echt kapot aan het eind van de les. Maar het geheel mocht er natuurlijk wel zijn met de muziek, de danspassen, de kleding en de energie die we daarmee uitstraalden. Kortom: top thema.