Het nieuwe jaar tegemoet

Daar zitten we dan, voor ons de derde sluiting binnen het jaar, ongeveer midden in de harde lockdown. Als we de nieuwsberichten mogen geloven, zal er volgende week dinsdag niet zo heel veel positief nieuws naar buiten worden gebracht. We bereiden ons alvast voor op een langere periode dat we gesloten zijn.

Wat doen we dan?

Tja, wij zijn natuurlijk voor het grootste gedeelte afhankelijk van die paar grote bakken water die hier in het gebouw liggen. We kunnen dus geen afhaaldienst gaan regelen. Ik zie het al wel voor me overigens: vanaf vandaag kunt u uw zwemles afhalen bij de receptie van het zwembad. We hebben een speciaal pakket ontwikkeld, waarbij u kunt kiezen voor uw favoriete instructeur! Inbegrepen zijn 5 emmers zwembadwater en een kopje koffie voor u terwijl u lekker naast uw eigen badkuip zit te kijken naar de verrichtingen van uw kind en onze instructeur. Wij zouden het fijn vinden als onze instructeur ook even bij u mag douchen. Alvast vriendelijk bedankt. P.s.: de populairste instructeurs kosten uiteraard wat meer geld.
Maar alle gekheid op een stokje, dat gaat dus niet. Wat kunnen we dan wel doen? Aangezien we ook veel beweeglessen geven en we het heel belangrijk vinden dat juist nu de mensen gezond en fit blijven, nemen we elke week een beweegfilmpje op. Dit is uiteraard elke week op een andere manier, met eventueel andere materialen, andere oefeningen en een andere doelgroep. Maar de lessen zijn dan zo opgebouwd dat je ze toch op elk niveau mee kunt doen! Deze worden wekelijks naar onze beweeglesklanten gestuurd en we delen het filmpje op onze social media kanalen, waaronder ook YouTube. Als je op dat laatste kanaal kijkt, zie je daar al een verzameling van veel verschillende beweeglessen staan die je thuis uit kunt voeren. Ook in de andere periodes van sluiting hebben we dit namelijk wekelijks gedaan. Doe er je voordeel mee.

Klantenbinding.

Meteen toen we in december dicht zijn gegaan, zijn de instructeurs ook begonnen met het bellen van de ouders van de zwemleskinderen. Zij hebben vanaf mei al geen mogelijkheid meer gehad om bij de zwemles aanwezig te zijn. Aangezien we een digitaal volgsysteem hebben, kunnen ze daar de vorderingen wel inzien, maar de eigen instructeur even aan de lijn die vertelt hoe het gaat met je kind op de zwemles, is natuurlijk een stuk persoonlijker. We krijgen dan ook zeer leuke reacties terug. Tevens kunnen we tijdens het telefoonrondje ook even checken waar we ons nog in kunnen verbeteren. Een win-win situatie dus.
In de eerste periode van sluiting zijn we vooral bezig geweest met het bellen van onze beweeglesklanten. Zij komen uiteraard voor een stuk beweging naar het zwembad, maar vaak ook voor de sociale contacten. Het gros is boven de 50 jaar, dus belangrijk dat ze ook van ons een telefoontje krijgen om te vragen hoe het met ze gaat, en of we ze misschien nog ergens mee kunnen helpen. Indien we een verlenging gaan krijgen over een week gaan we ook deze mensen zeker weer allemaal bellen. Wij vinden het belangrijk dat we op de één of andere manier toch in contact blijven. Zeker in de tijden dat we geopend waren, kregen we dit ook van veel klanten terug, hoe fijn ze dit hadden gevonden. Voor ons een kleine moeite, waar we veel dankbaarheid voor terug hebben gekregen.

Nieuw bad.

En dan gaan we dit jaar, hopelijk met veel toeschouwers erbij, ook nog meemaken dat het nieuwe zwembad geopend wordt! Jullie begrijpen vast dat ook hier nog heel veel zaken voor geregeld moeten worden. Ik som even wat zaken op: welk materiaal gaat mee, wat moeten we nieuw aanschaffen, hoe richten we de horeca in, welke glasvezelkabel moet er komen, hoe gaat de planning eruit zien, waar gaan we als zwembad op sturen, hoe gaan we verhuizen, hoe gaat het nieuwe logo eruit zien? Veel van deze zaken kunnen we nu in deze rustige tijd al op gaan pakken. Ik heb dus voorlopig nog werk genoeg.
Met de vraag: waar gaan we als zwembad op sturen, gaan we momenteel met het team ook aan de gang. Tijdens de sluiting in november hebben we online een personeelsmeeting gehouden waar we het hebben gehad over een “gezond bedrijf” (letterlijk en figuurlijk). Hier hebben we ingestoken op collegialiteit, communicatie, beweging, en positieve mindset. Hele mooie onderwerpen waar we nu in het begin van het jaar hard mee aan de gang gaan. Voordat je het weet is het jaar weer voorbij en nu hebben we ruim de tijd om hier grote stappen in te nemen. De komende weken wordt er in de persoonlijke gesprekken met iedereen hier al aandacht aan besteed en doelen neergezet.

Overweging.

We vinden het uiteraard heel spijtig dat we momenteel gesloten zijn, maar we hebben begrip voor de situatie. In de maanden dat we geopend waren hebben we hard gewerkt en zijn er heel veel lessen in de vakanties doorgegaan, iets wat we in 2021 wederom op gaan pakken. We vinden het uiteraard jammer dat de zwemlessen momenteel stil liggen. Dit is voor de zwemveiligheid van de kinderen niet fijn, het gaat nu langer duren voordat zij een zwemdiploma in handen hebben.
We vinden het ook jammer voor al die mensen die naar het zwembad komen om te werken aan een gezonde levensstijl bij onze beweeglessen en het banen zwemmen. Wat dit jaar wel duidelijk is geworden, is dat we in de westerse wereld hier een omslag in moeten gaan maken. Het beste medicijn tegen virussen en ziektes is een gezonde levensstijl waarbij een stuk beweging niet mag ontbreken. Des te zuurder is het dat juist nu het zwembad weer gesloten is. Hopelijk dat de regering dit soort zaken ook meeneemt in de overweging om straks de zwembaden weer open te doen. We zijn er niet alleen voor het recreatieve zwemmen, het dagje uit voor de familie, we zijn meer dan dat. We zorgen voor zwemveiligheid door ons grote aanbod aan verschillende zwemlessen, en we zorgen voor een heel groot gedeelte ook voor een gezonde levensstijl. Hopelijk mogen we snel weer open en tot die tijd: hou vol, eet gezond, blijf positief, ga achter dat scherm vandaan en kom in beweging!