02 nov De 5 voordelen van spelend leren in het zwemonderwijs.
Bij ons in het zwembad hebben wij bij de zwemles als eindstation het EasySwim diploma. Dit diploma is gebaseerd op 9 praktijksituaties die tijdens het dagelijkse leven voor kunnen komen als je met je kind gaat zwemmen. Om deze situaties en de zwemslagen zo goed mogelijk aan te leren maken wij veel gebruik van spelend leren. We horen dan ook wel eens terug van ouders dat wij alleen maar “spelen” in het water. Ik vind het altijd fijn om zo’n reactie te horen, dit betekent dat we het goed doen (ook al bedoelen ze de opmerking wel eens op een andere manier…).
-
Leren door spel is vooral leuk.
Leren door spel: dit is ongeveer de vertaling van spelend leren. De kinderen leren de vaardigheden aan door middel van speloefeningen. Ze hebben op deze manier niet meteen door dat ze aan het leren zijn waardoor het allemaal op een meer natuurlijke manier gaat. Het is natuurlijk ook veel leuker om op deze manier te leren. Wie wil er nu niet een spelletje spelen in het water? Ondanks dat het leuk is, hebben wij er overigens altijd een doel achter. Het is niet alleen maar spelen om het spelen. Maar juist door deze leuke oefenvormen worden de kinderen uitgedaagd om bijvoorbeeld de stuwvlakken in het water te ontdekken (op welke manier kom ik het gemakkelijkste, snelste vooruit) of net even iets meer te durven bij het watervrij maken. In een spelvorm hebben ze soms zelfs niet eens in de gaten dat ze kopje onder zijn geweest! Kinderen hebben plezier in spelen en daarmee ook in leren.
-
Variatie in lesstof.
Doordat wij spelend leren aanbieden, merk je ook dat er veel meer variatie in de oefenstof is gekomen. Op allerlei manieren proberen wij te bedenken hoe we de stof spelend en leuk aan kunnen bieden. En veel variatie betekent ook dat de kinderen het leuker vinden. Wie wil er nu elke week weer opnieuw dezelfde baantjes gaan zwemmen? Wij niet, maar kinderen al helemaal niet! Doordat we maar liefst 9 praktijk situaties hebben, die we vanaf les 1 in uitgeklede vorm al aan kunnen bieden, begrijpt u vast dat bij ons in de les er altijd iets anders te doen en te beleven valt. Als je alleen al kijkt naar onze lesmaterialen die we door de jaren heen hebben verzameld, dan kun je zien dat er veel wordt ingespeeld op de belevingswereld van een kind, maar ook dat we veel variatie aan kunnen bieden. Kleine eendjes, grote eenden, clicks, ballen (groot en klein), opduik telefoons, schatkist, drijfmatten, wakken, boten, stapelblokken, stuurkaarten op thema basis, enz. Je kunt het zo gek niet verzinnen of wij hebben het al een keertje gebruikt …
-
Meer differentiëren.
Door middel van spelend leren is het ook gemakkelijker om in de les te differentiëren. Tijdens het spelend leren wordt namelijk vaak gebruik gemaakt van “open” opdrachtvormen. Bijvoorbeeld: zwem kriskras door elkaar en als we “ja” roepen pak je een bal en ga je drijven. Bij deze oefenvorm kan iedereen op zijn of haar eigen manier door het water bewegen en ook het drijven op zijn of haar manier doen. Ben je er nog niet aan toe om met je hoofd onder water te drijven, ga je op je rug drijven bijvoorbeeld. Als je nog niet de schoolslag beheerst, kun je op een andere manier door het water gaan. Alleen tijdens het aanleren van de zwemslagen worden er vooral “gesloten” opdrachtvormen gebruikt, omdat dit natuurlijk wel op de juiste manier aangeleerd dient te worden. De kinderen die sommige oefeningen lastig vinden, kunnen afkijken bij degenen die het al wel kunnen. Deze vinden het dan weer leuk om het te laten zien, waardoor je een mooie samenwerking tussen de kinderen krijgt.
-
Leren door doen, geen theorie.
Je hebt het hierboven wellicht al tussen de regels door gelezen. Spelend leren is vooral leren door te doen. Veel oefenen in allerlei verschillende situaties. Op deze manier wordt alles beter ingesleten en onthouden kinderen het ook beter. Niet dat we voorheen met een theorieboek aan de kant stonden, maar nu wordt de oefenstof veel meer geoefend in de les. We laten ze vooral veel zwemmen en veel doen dus. Geen rijtjes op de kant achter elkaar, maar juist iedereen vooral heel veel in het water en meters maken! Korte, snelle uitleg en dan is het weer ervaren, spelen en leren geblazen.
-
Lesgevers blijven creatief en gemotiveerd.
Deze vorm van lesgeven betekent dat de kinderen vaak veel meer betrokken zijn en blijven bij de les, maar dit geldt natuurlijk ook voor de zweminstructeurs. Zij vinden het leuk om elke week weer een leuke, speelse les te verzinnen en verzorgen, waardoor ze ook steeds in het creatieve proces bezig blijven. Dit is vooral leuk om te doen en daar wordt je ook zelf weer meer gemotiveerd van. Je gaat eens op zoek naar oefenvormen op internet en probeert deze om te zetten naar een zwembad. Als je het dan vervolgens in de les uitprobeert en alle kinderen reageren enthousiast op deze nieuwe vorm, terwijl ze ook nog meer bij hebben geleerd, motiveert dit jou als zwemonderwijzer natuurlijk ook weer.
Kortom: wij willen niet meer anders!