23 jan Ode aan de peuter
Daar komt hij binnengelopen achter mama aan. Hoofd omhoog en met een wijde blik kijkt hij de zwemzaal in. Hij is gelijk al een beetje afgeleid, dus mama moet hem bij de les roepen om zijn zwemvestje aan te doen. Snel de spullen op de bank neerzetten en dan ziet hij nog maar één ding: het water! Met grote pretogen springt hij dan ook vlot met een grote sprong in het water.
Tijd voor de liedjes aan het begin van de les. Het slaan met de handen en voeten op het water kan hij als geen ander en moeder deinst een beetje achteruit, zij vangt namelijk alle spetters op die hij veroorzaakt en dat zijn er veel. Uit volle borst zingt hij mee met het liedje. Ondertussen kijkt hij al goed in het rond wat voor materialen er in de les worden gebruikt en dan is de lange loopmat natuurlijk eyecatcher nummer 1! Zijn moeder moet haar uiterste best doen om hem daar vanaf te houden en te stimuleren om met de inleiding mee te doen.
Peuters willen namelijk graag ontdekken en als ze iets zien wat ze superleuk vinden, zijn ze bijna niet meer te houden. Ik praat nu natuurlijk ook over een zeer watervrije peuter die al vanaf het begin meedoet met de baby/peuterlessen. Niet geheel onbelangrijk: met ook een zeer enthousiaste en fanatieke moeder! Ook dat kan net het verschil maken tussen wel of niet watervrij zijn. Een moeder ook die hem laat ontdekken, die hem regelmatig loslaat, die geniet van zijn enthousiasme en zich geen zorgen maakt als hij even iets anders doet dan wat er gevraagd wordt.
Ondertussen is het zover dat hij op de lange loopmat mag. Het verbaasde me niets, maar hij neemt een aanloop, loopt over de mat en laat zich zeer theatraal daarna vallen. Een ander loopt rustig aan de hand van de moeder naar de overkant, bij hem is het nu juist de sport om lekker snel te rennen en dan uitgebreid op of van de mat te vallen in het water. Wij liggen natuurlijk helemaal in een deuk. Heerlijk, ik kan hier zelf ook zo van genieten! Het spontane, enthousiaste, “ik kan heel de wereld aan” en vooral “ik heb daar geen hulp meer bij nodig”!
Deze lessen zijn niet alleen goed voor het watervrij maken, maar zorgen ook voor meer verbinding met je kind. Het wennen aan een lesomgeving, even lekker 30 minuten alleen aandacht voor jou van je moeder of vader (en de juf), niets moet en alles mag in deze lessen en op deze manier leert jouw kind stapje voor stapje om te gaan met de elementen van het water. Hij leert vanzelf waar zijn stuwvlakken liggen en wat de verschillende materialen met hem of haar doen. Kortom: ik kan het iedereen aanbevelen om al op vroege leeftijd mee te komen doen met deze lessen. Het kan je ook een voorsprong geven op de “verplichte” zwemlessen vanaf 4-5 jaar. Heb je daar toch mooi in deze tijd op een leuke manier in geïnvesteerd.