11 jun De 8 eigenschappen van een beweeginstructeur
“Goh, wat een leuke actieve les heb je net gegeven! Als ik straks goed kan zwemmen ga ik dit ook doen. Hoe heet jij?” Aan het woord een mevrouw van de volwassen zwemles. Zij zwemmen na de beweegles die ik deze week als invaller mocht geven. Ze was oprecht enthousiast en zei er ook nog bij: “die mensen in de groep hebben echt een goede conditie”. Ik vond het uiteraard bijzonder leuk dat we op deze manier straks weer iemand aan het bewegen krijgen in het water.
Ik heb het regelmatig over hoe goed bewegen in het water is, maar eigenlijk nooit over welke eigenschappen een goede beweeglesinstructeur moet bezitten. Vandaar dat ik daar vandaag aandacht aan besteed. Hier komen ze dan:
- Kennis en Vaardigheden:
– Vakkennis: Een grondige kennis van anatomie, fysiologie, en bewegingswetenschappen.
– Technische vaardigheden: Bekwaamheid in de specifieke oefeningen en technieken die tijdens de les worden gebruikt. - Communicatie:
– Duidelijke instructies: Het vermogen om oefeningen op een begrijpelijke en beknopte manier uit te leggen.
– Luisteren: Goed kunnen luisteren naar deelnemers om hun behoeften en eventuele beperkingen te begrijpen. - Motivatie en Enthousiasme:
– Motiverend: In staat zijn om deelnemers te inspireren en aan te moedigen, vooral wanneer ze het moeilijk hebben.
– Enthousiast: Een positieve en energieke houding die deelnemers enthousiast maakt om deel te nemen. - Aanpassingsvermogen:
– Flexibiliteit: Het vermogen om de les aan te passen aan verschillende niveaus van fitheid en bekwaamheid.
– Probleemoplossend: Snel kunnen reageren op onverwachte situaties of problemen die zich tijdens de les kunnen voordoen. - Empathie en Geduld:
– Empathisch: Begrip hebben voor de individuele uitdagingen en grenzen van elke deelnemer.
– Geduldig: Bereid zijn om deelnemers de tijd te geven die ze nodig hebben om nieuwe vaardigheden te leren, of ze even te laten rusten als het niet meer gaat. - Leiderschap en Organisatie:
– Leiderschap: Het vermogen om de groep te leiden en te motiveren.
– Organisatie: Goed georganiseerd zijn om de les soepel te laten verlopen en de veiligheid van alle deelnemers te waarborgen. - Fysieke Fitheid:
– Voorbeeldfunctie: Fysiek fit zijn en een voorbeeld stellen voor de deelnemers.
– Uithoudingsvermogen: In staat zijn om de hele les actief en betrokken te blijven. - Veiligheid en Verantwoordelijkheid:
– Veiligheid: Zorg dragen voor de veiligheid van alle deelnemers door oefeningen correct aan te leren en letsel te voorkomen.
– Verantwoordelijkheid: Verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de deelnemers en zorgen dat de lesomgeving veilig en geschikt is.
Ja, het is niet even snel een lesje draaien, hier komt iets meer bij kijken zoals je kunt lezen. Voor mij persoonlijk vind ik punt 3 één van de belangrijkste, hier kan een les mee staan of vallen. Vind jij dat jij ook al deze eigenschappen bezit en wil je hier graag iets mee gaan doen? Neem dan eens contact met mij op, want goede beweeglesinstructeurs zijn moeilijk te vinden en wij hebben nog wel ruimte voor iemand extra op de werkvloer (in combinatie met zwemles geven). Een eventuele opleiding wordt door ons verzorgd en betaald.