Knopen doorhakken

Dit waren vanmorgen mijn woorden bij een telefonische afspraak over het nieuwe zwembad. Ik moest daar ook even wat knopen doorhakken, maar als ik naar deze week kijk, hebben we met z’n allen best veel knopen door moeten hakken.

Het zwembad mag weer open.

Ik zal even beginnen waar we vorige week geëindigd zijn: we zijn blij dat we weer aan de gang kunnen. Het is dan wel zaak om te gaan beslissen wat we dan als eerste op gaan starten. Op zich was dat eigenlijk nog niet zo’n heel moeilijk besluit. Voor kinderen gelden namelijk iets minder strenge regels dan voor volwassenen, dus dat we beginnen met het opstarten van kinderzwemlessen zal niemand verbazen.
Volgens het protocol van de zwembranche zou je alles weer op mogen starten, maar dat leek ons nu nog niet echt een heel veilig idee. Laat me even heel duidelijk zijn, wij vinden het super fijn om weer aan de gang te gaan, maar de Corona is echt nog niet verdwenen en we zullen ons aan strenge voorschriften moeten houden. Gefaseerd open is op dit moment de beste oplossing. Voor degenen die banen zwemmen en dit nu aan het lezen zijn: ja, ook jullie mogen volgende week weer beginnen! Al het andere stellen we nog even uit. De beweeglessen en het ouder/kind zwemmen gaan we zeer waarschijnlijk vanaf 2 juni weer opstarten. Het recreatief zwemmen zal nog even langer moeten wachten.

Protocol.

Nadat deze knopen door waren gehakt, was het tijd om een goed protocol op te stellen. We moeten namelijk ook eerst van de gemeente nog toestemming krijgen om open te gaan. Uiteraard heb ik al veel aan de telefoon gehangen in de afgelopen week met de betreffende ambtenaar, maar dan moet het ook nog even officieel allemaal op papier staan. Een aantal regels van het protocol van de zwembranche wijken af van ons protocol. Enerzijds omdat dit door de gemeente opgelegd wordt, anderzijds omdat wij het aangepast hebben naar onze situatie en omdat wij nog wat voorzichtiger zijn qua veiligheid van vooral ons eigen personeel. Een protocol maken voor heel de zwembranche is natuurlijk heel lastig, omdat niet alle zwembaden van dezelfde grootte zijn. Maandagmiddag was het concept af en op dinsdag hebben we het definitief gemaakt. De grote lijnen staan op papier.

Overleg personeel.

Vervolgens was het belangrijk om het personeel in te lichten over wat er allemaal gaat gebeuren, waar zij rekening mee moeten houden en wat hun taken de komende weken worden. Aangezien we een personeelsbestand hebben van 23 medewerkers, hebben we ervoor gekozen om dit in 3 groepen in te delen en online te vergaderen. Dat laatste hebben we de afgelopen tijd al vaker gedaan en gaan we er in de toekomst ook nog in houden. Het werkt wat effectiever en efficiënter in ieder geval!
Dit betekende voor mij wel dat ik bij alle 3 de vergaderingen aanwezig was om het protocol door te nemen en uit te leggen. Maar liever dit en aan de voorkant duidelijkheid scheppen, dan dat het maandag helemaal mis gaat lopen, zeker in de tijd waarin we nu zitten! Bij elke vergadering kwamen er ook nog punten naar voren waar wij nog niet aan gedacht hadden, dus dat was helemaal super. Het waren fijne proactieve vergaderingen waarin iedereen zijn of haar zorgen uit heeft mogen spreken, waar door iedereen goed geluisterd is, sommige punten nog bij het protocol geschreven zijn en vooral dus veel duidelijkheid is gecreëerd.

Communicatie klanten.

Dat laatste is wat we vooral ook richting de klanten willen doen. Dit was ook wel de reden waarom ik het deze week toch wat lastig vond om een blog te schrijven. Ik wil hier niet al teveel verwachtingen gaan kweken bij onze klanten namelijk. Om deze reden heb ik in het begin wel beschreven in welke volgorde we wat gaan starten, maar niet wat het precies voor de klanten in gaat houden. Zij krijgen allemaal vandaag (vrijdag) nog een mail hoe alles in zijn werk gaat. Deze informatie komt ook later vandaag nog op onze website te staan.

Huurders.

Ook de huurders hebben we uiteraard ingelicht dat we weer open mogen. Ons protocol is verstuurd naar hen en ook zij zullen een protocol op moeten gaan stellen en dit moeten gaan delen met de gemeente. Voordat het naar de gemeente gaat, komt het ook nog richting mij, zodat ik er eerst nog even kritisch overheen kan kijken. Aangezien zwemvereniging Njord een zeer grote vereniging is (en onze grootste huurder) met 4 verschillende afdelingen (waterpolo, wedstrijdzwemmen, elementair zwemmen en onderwater hockey) betekent dit voor mij dat ik 4 protocollen door moest lezen. De basis was uiteraard ons protocol, maar hoe zij alles tijdens de verhuur regelen onderling is ook van belang voor onze organisatie en ons personeel. Het grootste punt in deze tijd is dat alles steeds ontzettend goed ontsmet moet worden tussendoor. Zaak dus voor zowel de huurders, als ons, om zo min mogelijk materialen aan te raken en mensen rond te hebben lopen die dit controleren en schoonmaken daar waar het nodig is.

Eén van de personeelsleden verwoordde het van de week als volgt: “het is allemaal zo onwerkelijk. Alsof we in een soort kamp zitten waar strenge regels gelden waar we ons steeds aan moeten houden”. Als ik daar goed over nadenk komt het daar ook wel een beetje op neer. Of hebben we misschien de afgelopen jaren teveel vrijheid gehad en is dit het moment om de teugels eens even goed aan te trekken ….? Op dit moment kunnen we even niet anders om het voor iedereen veilig en verantwoord te houden. Dit was de belangrijkste conclusie na elk overleg deze week.