11 okt Herrie op de werkvloer
Het is dinsdagavond 20.12 uur en ik zit heerlijk met mijn voetjes omhoog deze column te schrijven. Vandaag was het, na 3 jaar, weer eens mogelijk om een zwembadbranche dag te organiseren. Hier mocht ik samen met collegaspreker Nicolette van Mierlo 2x een workshop verzorgen onder de naam “herrie op de werkvloer”.
Samen een workshop bedenken, inkleden en geven was al een idee van 3 jaar geleden en nu was het dan eindelijk zover! Tijdens deze beursdag met veel exploitanten die linksom of rechtsom met een zwembad te maken hebben, is er ook altijd ruimte voor workshops om mensen uit de zwembranche te inspireren en hopelijk ook in beweging te zetten. Dat laatste hebben wij met onze workshop letterlijk opgenomen.
We hadden (uiteraard veel te veel) stellingen op papier gezet en wilden graag weten of de groep het hier mee eens of oneens was. Hoe ze dat laatste aan moesten geven hing af van een rad en op welke kleur deze stopte: lopen naar een kant van de zaal, een ballon opblazen, een kaartje omhoog houden of gaan staan/zitten. Naast deze bewegingen gingen we ook navragen waarom iemand het eens of oneens was met de stelling. Dit leverde bij de eerste stelling al zoveel reacties op, dat we op dat moment al op de tijd moesten gaan letten! Heerlijk dat door alleen maar een stelling te droppen de interactie er al was en iedereen gelijk “aan” stond.
We hadden gekozen voor variatie in de stellingen waarbij onderwerpen die momenteel op de zwemvloer spelen (personeel tekort, wachtlijsten, groepsgrootte, startleeftijd, enz) aan bod kwamen. Veel praktijkgerichte stellingen waardoor de discussies vanzelf op gang kwamen. Hierbij werd het zeker bij de eerste workshop die helemaal vol zat (80 personen) soms lastig om de “herrie” in de zaal onder controle te houden. Aan de andere kant was dit ook goed, omdat iedereen nog wel door wilde gaan met het bespreken van een stelling.
Bij de laatste vorm moest iedereen in een groepje bij elkaar gaan zitten en hadden wij nog wat kaarten waar problemen op stonden die opgelost moesten worden. Bijvoorbeeld: wat moet er volgens jou, behalve salaris, veranderen om mensen te behouden voor het vak van zwemonderwijzer? Na wat tijd om dit met elkaar te bespreken hebben we gezamenlijk bij een paar vragen stil gestaan.
De belangrijkste conclusies die wij uit deze workshops hebben kunnen halen zijn:
- Het imago van het vak zwemonderwijzer is echt, maar dan ook echt toe aan een flinke boost.
- Een goede werksfeer is op dit moment zeer belangrijk en dit kan op verschillende manieren bereikt worden.
- Communicatie met ouders blijft een uitdaging, maar aan de andere kant ook zeer belangrijk om hier heel duidelijk in te zijn.
“Het is wel lastig om met elkaar in gesprek te gaan over een probleem met heel andere zwembaden/organisaties”. Dit was nu dus juist onze bedoeling! Juist door met andere zwembaden in gesprek te gaan hoor je ook andere oplossingen. Dan is het aan jou om te bekijken/overwegen of je wellicht iets met hun oplossing kunt doen. Wij hopen dat iedereen op deze manier van elkaar heeft geleerd en onderweg naar huis er nog eens over nagedacht heeft.
Nicolette bedankt voor de fijne samenwerking in dit hele traject, Susanne en Raymond bedankt voor de organisatie, de deelnemers bedankt voor jullie openheid. Het is geen moment saai geweest en wij hebben weer genoeg materiaal om wat blogs of workshops te gaan organiseren!