05 mrt Schoolzwemmen 2.0
In februari kwam het bericht dat de Tweede Kamer het schoolzwemmen weer in wil gaan voeren. De reden: het aantal kinderen zonder zwemdiploma neemt toe en dat vinden ze een ongewenste ontwikkeling.
Dit bericht is natuurlijk super goed! Elk jaar na een zomervakantie met (teveel) verdrinkingen roept iedereen dat het schoolzwemmen weer terug moet komen, maar wordt er nooit iets mee gedaan. Nu wordt er echt serieus naar gekeken, en worden zelfs al bedragen genoemd van 129 tot 212 miljoen euro per jaar, maar wat schetst mijn verbazing? Alleen maar negatieve reacties over dit onderwerp. De scholen hebben al een te vol programma, er zijn te weinig zwembaden, de zwembaden hebben geen plaats, er is een tekort aan zwemonderwijzers en de commerciële partijen zijn boos omdat zij de slag weer mis dreigen te lopen ….
Natuurlijk besef ik ook wel dat er nog veel bekeken en wellicht onderzocht moet gaan worden op welke wijze dit dan allemaal zou moeten gebeuren. Ook bij ons zou het overdag nu niet in ons programma passen. Momenteel hebben wij gelukkig voldoende zwemonderwijzers, maar met de scholen erbij staan wij daar ook weer voor een uitdaging. Zo is ook hoe ik het noem, uitdagingen! Wellicht moeten we het schoolzwemmen een moderne vorm gaan geven die past bij deze tijd, het aantal zwemonderwijzers en het badwater wat beschikbaar is. Ik schets even 3 varianten.
Variant 1.
Vroeger kwamen alle groepen 4 van de basisscholen bij ons zwemmen. Ongeveer 10% had op dat moment nog geen zwemdiploma, aan de rest gaven we met veel plezier “natte gymlessen”. Supergoed voor de beweging van de kinderen, iets wat de laatste jaren ook steeds minder in plaats van meer is geworden. Gezien de drukte in het basisonderwijs kan ik me voorstellen dat het verstandiger is om deze kinderen op school te houden bijvoorbeeld. Laat dan alleen de kinderen komen die geen zwemdiploma hebben. Hoe dat dan georganiseerd moet gaan worden, moet natuurlijk nog uitgedacht worden, maar dit kan een variant zijn om kinderen zonder zwemdiploma onder schooltijd te laten zwemmen.
Variant 2.
Een andere variant kan wellicht worden dat kinderen zonder zwemdiploma gratis buiten schooltijd gaan zwemmen. De gemeente krijgt daar van de overheid geld voor, dat dan wordt besteed aan deze kinderen. Zo zouden de commerciële partijen hier ook nog een voordeel uit kunnen halen, omdat er ook al gezegd wordt dat er minder zwembaden zijn, maar meer kinderen momenteel. Dan zullen de verschillende partijen binnen een gemeente om de tafel moeten gaan zitten om te bekijken hoe dat dan vorm gegeven kan worden. Aan de andere kant hebben wij in het verleden, toen we nog schoolzwemmen hadden, kinderen ook gratis lessen aangeboden op het moment dat ze het diploma binnen het jaar niet zouden halen. Je ziet dan toch veel kinderen helaas nooit meer terug. Met een stuk goede marketing en wellicht toch een soort “verplichting” vanuit de gemeente, heb je kans dat dit nu misschien wel gaat werken. Ook hier kan de school zeker een belangrijke rol in spelen.
Variant 3.
Sinds enige tijd wordt er gelukkig steeds meer aandacht besteed aan het bewegend leren op school. Door diverse spelvormen komen de kinderen in beweging (ook beter voor de focus over heel de dag heen), en leren ze ook nog eens. Ik doe dit al zeer regelmatig ook met de zwemles. Getallen, letters, puzzels, kleuren, vormen en dat soort zaken komen regelmatig voorbij. Dit zou voor het schoolzwemmen op wat grotere schaal ook bedacht en geregeld kunnen worden. Dan heb je dus echt een win win situatie. Kinderen besteden tijdens de zwemles tijd aan taal en rekenen en leren tegelijkertijd ook nog zwemmen!
Laat me wel even zeggen dat ik geen onderzoeker ben en dat deze varianten echt alleen ideeën zijn die door mijn hoofd rondspoken en dus wellicht ook helemaal niet haalbaar zijn. Ik vind alleen dat we er nu alles aan moeten gaan doen om ervoor te zorgen dat dat geld echt beschikbaar wordt gesteld! Niet voor mij als directeur van een zwembad, maar voor al die kinderen die nu niet in de mogelijkheid zijn om dat zwemdiploma te behalen. Laten we met z’n allen vooral hiervoor gaan en niet alleen naar de problemen gaan kijken, maar vooral naar oplossingen gaan zoeken. Dank u.