Het eerste gezicht van het zwembad.

“Goedemorgen mevrouw van Laarhoven, hoe gaat het met u?” Rustig wacht Daan het antwoord af. Hij maakt nog even een praatje terwijl de mevrouw haar druppel voor de beweegles op de scanner legt. Vervolgens volgt er nog een “fijne beweegles” en mevrouw loopt door.

Het werd wel eens tijd dat ik onze receptionistes in het zonnetje zet in een column, zij zijn namelijk het eerste gezicht voor de klanten die bij ons komen zwemmen en bewegen. In dit geval was het overigens een mannelijke collega, dus ik stel hem nog even wat vragen over dit specifieke werk en wat hij nu het mooie vindt van deze kant van het zwembad. Hij kent overigens alle vaste klanten bij naam, vaak ook nog bij voornaam. Hij begroet ze al als ze net de deur binnen komen lopen.

Het mooiste van dit vak is vooral het contact met de mensen en dat is bij Daan ook goed te zien. Hij is altijd vrolijk en zorgt ervoor dat de mensen die binnenkomen van hem ook gelijk vrolijk worden. Dat is ook wel iets waar wij voor staan. We willen graag dat onze klanten met een glimlach binnen komen en ook met een glimlach weer naar buiten gaan. Uiteraard gebeurt dit nooit voor de volle 100%, maar dit ligt dan vaak niet bij ons, soms zijn er persoonlijke situaties die wij niet op kunnen lossen. We kunnen er wel voor zorgen dat dit kleine percentage toch met een gevoel de deur uit gaat en dat we hebben geprobeerd ze te helpen.

Dat helpen en behulpzaam zijn voor onze klanten wordt als tweede pluspunt van zijn taak gezien. Hij vindt het heel fijn om mensen te helpen en vragen te beantwoorden zodat iedereen tevreden de deur weer uit loopt of met een goed gevoel richting de kleedlokalen verdwijnt. Wat Daan ook nog aanstipt is de diversiteit van de klanten die binnen komen. Dan gaat het niet alleen over jong en oud, maar ook over de diverse nationaliteiten die onze deuren passeren. Vergeet even niet dat wij in Veldhoven wonen waar ASML heel veel verschillende nationaliteiten heeft werken. Ik weet dat de echte Veldhovenaren hier ook wel eens over mopperen, maar in dit geval geeft het ook een extra boost bij onze receptie. Het is dus vaak omschakelen van Nederlands naar Engels of nog een andere taal. Daan is zeer goed in talen en vindt het een sport om iedereen in ieder geval zoveel mogelijk in de eigen moedertaal te begroeten. Jullie begrijpen dat dit door deze klanten ook zeer gewaardeerd wordt.

In de ochtenduren zorgen onze receptionistes overigens ook nog ervoor dat de klanten een lekker kopje koffie, thee of iets anders na het zwemmen kunnen nuttigen. Ze hebben tijdens deze uren (overigens ook regelmatig in de avond) een dubbele taak. Hier gaat het gesprek met de klanten gewoon verder en wordt er vrolijk door iedereen gebabbeld en gelachen.