Wat als de zwemles gewoon plezierig bewegen is?

Vorige week hoorde ik de Slimmer presteren podcast, aflevering 157 (oktober 2023) met daarin onder andere Jacco Verhaeren.
Nu is Jacco natuurlijk nogal bekend in de zwemwereld, dus een titel met zijn naam moet ik luisteren! Op het einde van de podcast ging het over de toekomst van de zwemles. Jacco vertelde daarin dat de zwemlessen van de toekomst veel meer speels zullen zijn, veel meer impliciet leren (uitdagen naar bewegen, geen directe instructie), meer spelen, maar laten ervaren dus en meer laten bewegen. De instructeur is dan degene die dit proces faciliteert.

Laten we voorop stellen dat dit zijn visie is, waar ik me overigens heel erg in kan vinden! Wij sturen bij ons in het zwembad al een paar jaar op zwemplezierlessen door onder andere ook meer te “spelen” in de les. Dat spelen heeft altijd een onderliggend doel en nut, dit is bedoeld om het plezierig (vandaar de naam) te maken voor de kinderen, maar toch ook leerzaam. Wij zijn dus al een tijdje bezig om ervoor te zorgen dat de zwemlessen speels en plezierig zijn.

Die omslag is bij ons niet zomaar gegaan en we zijn hier nog steeds onszelf in aan het ontwikkelen. Veel instructeurs hebben alleen een specifieke zwemopleiding gevolgd. Hier wordt vooral geleerd hoe de zwemslagen in elkaar zitten, hoe we deze het beste aan kunnen leren, waar de fouten in de slag zitten en hoe we deze oplossen. Helemaal niets mis mee overigens, want die basis moet er zeker zijn.

Als we dan echt naar die toekomst gaan die Jacco voorspelt, houdt dit een hele omslag in voor veel instructeurs. Zij instrueren nu en zullen in zijn visie moeten gaan faciliteren. Het zal dus meer gaan naar het begeleiden en ondersteunen van de kinderen i.p.v. instructie geven. Heel eerlijk: ik doe dit al heel veel in mijn lessen, maar ik pak ook nog wel eens terug op instructie. Gewoon omdat dit voor een zwemslag soms echt even nodig is. Gelukkig zie ik in het land ook heel veel leuke oefenvormen voorbij komen en wordt er steeds meer op speelse lessen gestuurd. Ook ik deel op social media vaak spelvormen met daarbij in de tekst het nut van een spelvorm (zie YouTube en Instagram: @zwemspelplezierles). Ik ben dus niet zo huiverig dat de zwemwereld deze omslag kan maken, daar zijn er veel al mee bezig!

Mijn probleem zit meer bij de ouders. Die willen het liefst dat zoon- of dochterlief zo snel mogelijk een zwemdiploma haalt. Zij zetten daar linksom en rechtsom enorm veel druk op. Gekscherend gezegd: zij zien alleen maar blije kinderen veel bewegen in het water. Hun kind die met veel plezier naar de zwemles gaat, maar ja, dat kan ook niet anders als je alleen maar spelletjes met ze doet! Is dat leren zwemmen? In hun ogen niet! Stel je eens voor dat de zwemles gewoon plezierig bewegen is … poeh hee. 😅

Ik kan hier nog een hele pagina over vol schrijven, maar ik vrees dat de omslag vooral bij de ouders zal moeten gaan landen en niet bij de zweminstructeurs. Die laatste groep ziet het werk alleen maar leuker worden. Maar dat je kind veel beweegt, plezier heeft en speelt in water wordt momenteel helaas nog teveel gezien als een slechte zwemles.