23 mrt Cursus
Afgelopen dinsdag was het weer zover: onze jaarlijkse cursusdag voor de zweminstructeurs. Iedereen weet intussen wel dat wij alle zwemleskinderen opleiden voor het EasySwim Diploma. Met EasySwim hebben we een overeenkomst waar ook een jaarlijkse bijscholing van het personeel zit inbegrepen. We hebben hier bewust voor gekozen, zodat we zeker 1x per jaar weer een fijne opfriscursus hebben voor de zweminstructeurs.
De afgelopen jaren hebben de cursussen in het teken gestaan van de overgang naar het EasySwim Diploma en de manier van lesgeven die hierbij hoort. In het voortraject in het zwembad was deze overgang al langer te zien. In het hoofdtraject zijn we dit jaar pas begonnen met het geven van zwemlessen op deze manier, lesgeven vanuit het kind, zorgen dat ze zich vertrouwd voelen bij de instructeur, dat ze plezier hebben, veel bewegingservaring opdoen, werken met stuurkaarten en werken in kleine groepjes.
Afgelopen dinsdag zijn we hier op doorgegaan en hebben we ons nog meer verdiept in de manier van lesgeven. De kernwoorden waren hierbij: betrokkenheid, passie, elk kind is er één, plezier, rijke leeromgeving. Deze manier van lesgeven vraagt overigens wel veel van de zweminstructeurs. Het betekent namelijk dat je in je lesvoorbereiding met elk kind rekening moet houden. Je moet opletten dat je de oefenstof zo aanbiedt dat geen enkel kind zich gaat vervelen, dus de oefenstof moet aansluiten op het niveau van het kind. Daar waar hij/zij het nog kan volgen, niet te moeilijk, maar ook niet te gemakkelijk, want dan slaat de verveling toe. Het moet uitdagend zijn voor iedereen.
Aan de andere kant moet je ook weer kijken of het kind het wel aan kan. Is dat niet het geval en is de oefenstof (nog) te moeilijk of het kind nog angstig zal je hier ook rekening mee moeten houden. Juist deze kinderen hebben het vertrouwen van de zweminstructeur nodig, zodat zij dan vervolgens de instructeur weer gaan vertrouwen. Jij bent ten slotte degene die ziet dat een kind daar nog niet aan toe is en geeft oefenstof op, waarbij deze kinderen zich prettig voelen en op hun niveau succesbeleving hebben.
Zoals je kunt lezen is het vak zweminstructeur misschien niet zo gemakkelijk als het er soms aan de buitenkant uit ziet. Daarbij komt ook nog dat het vaak “lijkt” alsof we alleen maar aan het spelen zijn. Voor de kinderen is het namelijk beter dat ze plezier hebben in de lessen, maar in elke oefening zitten leerdoelen voor de kinderen. Als je die dus op de goede manier aan elk kind aanbiedt, gaan zij vanzelf op hun eigen niveau en tempo vooruit. Dat laatste is vooral richting de ouders belangrijk om uit te spreken. Hoe vaak wordt er niet vergeleken met het kind van de buren, of het vriendje of vriendinnetje, of zelfs nog de broer of zus. “Die gaan echt allemaal sneller dan mijn kind”. Zoals al gemeld: elk kind is er één! Elk kind is uniek. Je wil toch zelf ook niet vergeleken worden met die gekke buurvrouw aan de overkant? Wij moeten er dus voor zorgen dat we altijd zo transparant mogelijk blijven richting de ouders. Als we aan het begin van de zwemlessen al zien dat het wel eens wat langer kan duren dienen we dat uit te spreken, zodat we geen valse verwachtingen scheppen. En soms verrassen de kinderen de zweminstructeurs. Juist door het vertrouwen wat je ze geeft hebben ze ineens vaardigheden waar jij nog geen rekening mee had gehouden ….
Voor een groot gedeelte van de dag bestond onze oefenstof hier dus uit. Voor het andere gedeelte zijn we actief bezig geweest met allerlei (creatieve) oefeningen. Op deze manier werden ook wij uitgedaagd om te voelen en ervaren wat kinderen voelen en ervaren als we bepaalde opdrachten geven. Om een voorbeeld te geven: we werden in twee groepen verdeeld. De ene groep moest rondjes lopen om de tafel, het eerste rondje met grote passen, de tweede met kleine passen. De andere groep moest dit ook doen, maar moest hierbij steeds een kaartje pakken in een bak en deze op de goede plaats in de puzzel leggen verderop in het rondje. Na 5 minuten sloeg de verveling bij groep 1 al aardig toe, terwijl groep 2 vol enthousiasme nog druk bezig was om de puzzel in elkaar te krijgen. Dit gebeurt er dus als we kinderen banen laten zwemmen zonder opdrachten of als we ze laten zwemmen met iets in de hand wat ze ergens anders neer moeten leggen. Het is goed om dit zelf te ervaren, zodat je je nog beter in het kind kunt verplaatsen.
Verder hebben we nog een aantal handvatten mee gekregen. Creatieve oplossingen om oefenstof te gaan verzamelen van alle instructeurs, zodat we gebruik kunnen maken van elkaars creativiteit. Een tip om de verdeling van de materialen in de verschillende baden op een gemakkelijke manier met elkaar te delen. Als laatste nog een gouden opmerking om er met zijn allen nog meer een TEAM van te maken, want een team is nu eenmaal sterker en beter dan ieder individu apart. Als je heel ons instructeursteam een keertje in een kroeg tegen komt, dan weet je nu dat we dit bewust doen om ons sterker te maken en nog meer kwaliteit te bieden. We zijn er dan dus niet voor dat biertje in ons hand ….. 😊