30 mrt Van Richard van Hooijdonk naar André Kuipers.
Iedere dag dezelfde dingen doen is nu niet per definitie de basis van veranderingen. Het gevoel dat alles om je heen verandert zijn we nu eenmaal niet gewend. Wie is er wel eens uit dat proces gestapt? Dit waren zo ongeveer de eerste woorden op woensdagochtend 07.45 uur van Richard van Hooijdonk, futurist, trendwatcher en topspreker, tijdens het Zwembadbranche Congres. Deze man is een ware inspirator die je, ondanks het vroege uur, elke seconde bij de les houdt. Op een enthousiaste manier vertelde hij over hoe de toekomstige wereld er zeer waarschijnlijk uit gaat zien en wat ons allemaal nog te wachten staat.
Ben je een bruine beer of een witte beer? De bruine beer staat voor iedereen die het liefst achterover hangt en niet aan verandering wil denken. De witte daarentegen is de veranderaar, die komt met ideeën en met plannen, met allerlei richtingen. Dus welke beer ben jij? Een mooie insteek naar de toekomst ook voor ons nieuwe zwembad. Ga eens kijken of je kunt gaan samenwerken met de studenten van nu. Zij zitten veel meer in deze wereld dan wij. Hierbij dus de uitdaging om dit in de “smart” omgeving waarin wij wonen op te pakken. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik hem daarover hoorde praten. Ons zwembad moet nog gebouwd worden, dus nog veel open kansen om al met deze toekomst bezig te zijn. Een toekomst die misschien wel elk jaar grote veranderingen teweeg gaat brengen. Zoals Richard eindigde: we zijn pas begonnen met de start van een nieuwe toekomst…
Na deze opening ben ik achtereenvolgens bij nog twee workshops gaan luisteren over “social media” door Ben Noordermeer en “Hospitality: vriendelijk en verantwoord” door René Drost. In de eerste workshop ging het er uiteraard over hoe je als zwembad jezelf kunt profileren op social media, waar je op kunt letten, hoe je jezelf kunt presenteren, enz. Het blijkt dat we hierin toch steeds meer behoefte krijgen aan H2H: human to human contact. Met andere woorden: een persoonlijke touch van je bedrijf in de social media is erg belangrijk. Maar goed dat ik dus elke week een blog schrijf…. Ik heb wel het idee dat mensen mij in ieder geval beter zijn gaan kennen in de tijd dat ik deze schrijf. En ook op het congres kom je dan mensen tegen die je blog regelmatig lezen waar je het totaal niet van verwacht. Blijft toch steeds weer een vreemde gewaarwording als mensen dat tegen je zeggen. Gelukkig allemaal wel positief, pieuw 😊.
In de tweede workshop, waarin je verwacht dat je wat tips en tricks krijgt in hospitality, kom je erachter dat JIJ die tips en tricks bent. Hoe ga jij met de klanten om, hoe reageer jij op situaties, hoe is je verstandhouding met je personeel, enz.? Kortom: de klantvriendelijkheid komt voor een groot gedeelte bij jou vandaan en hoe je omgaat met je personeel en de klant. Ook de kleurencirkel van Jung kwam hierbij op het einde nog aan de orde. Deze blijft dit jaar dus als een rode draad met ons meelopen.
De volgende spreker, let op, het is dan pas 11.30 uur (terwijl je het gevoel hebt dat het al diep in de middag is), was Ronald Wouters van NLActief. Een mooi verhaal hoe hij de fitness wereld een nieuwe impuls heeft gegeven en ook een nieuwe kijk heeft op het fitness gebeuren. Deze branche staat uiteraard bekend om de mannen en vrouwen met grote spiermassa’s, maar wordt nu ook vaak gevonden door een andere categorie. De ouderen die meer moeten bewegen, maar zeker ook degenen die door een huisarts om gezondheidsredenen worden doorgestuurd. De kern van zijn verhaal: ga eens samen werken met verschillende (sport) bedrijven in je woonplaats. Op deze manier komen de gezondsheidszorg, buurtsportcoach, sportverenigingen en bedrijven bij elkaar en kun je een mooie aanvulling op elkaar zijn. Dan zijn wij met onze triathlon Veldhoven Beweegt in ieder geval al op de goede weg. Hiermee werken we namelijk samen met fitness bedrijf Artisport. Maar ook dit kan uiteraard verder uitgediept worden.
Na een welverdiende lunch was het de tijd voor André Kuipers om ons nog eenmaal op deze dag te inspireren en ervoor te zorgen dat we niet in slaap zouden vallen (als je om 04.30 uur al uit je bed bent voor deze dag, komt er ergens een dip…). Het is hem overigens gelukt om van begin tot eind ons te boeien! Wat een ontzettend intelligente, aardige, spontane man met een enorme passie is hij. Maar ja, wie droomt er nu niet van om eens een keer te kunnen vliegen of gewichtsloos te zijn? Dat laatste kun je overigens in het water heel goed ervaren, vandaar dat heel veel trainingen om de ruimte ingeschoten te worden in een zwembad worden gedaan. Nooit geweten, maar op zich wel logisch. Als je namelijk onder water gaat en niets doet, zweef je in het water. Na zijn half jaar in de ruimte zwemt hij nog wekelijks, om zijn conditie op peil te houden uiteraard, maar ook om het gewichtsloosheidsgevoel een beetje te blijven houden. Dus de volgende keer als jullie in het zwembad komen: probeer het eens uit en voel je een beetje als André Kuipers.
Zeer leuk waren de filmpje in het ruimteschip waar hij een half jaar is geweest. Waar ze overigens ook gewoon bijna heel de dag aan het werk zijn en veel proeven moeten doen. Maar waar ook tijd voor lol was uiteraard. Dan zie je André ineens voorbij vliegen als superman, of hij drukt zich op zonder zijn handen te gebruiken of er kleven wat waterdruppels op zijn hoofd waar je zeer leuke vormen van kunt maken in de ruimte. En dan de foto’s van de aarde: 70% water! Je ziet vooral blauw, donker blauw, licht blauw, helder blauw en af en toe eens wat land. En als je in de ruimte bent is de zonsopgang uiteraard ontzettend mooi! Heb je die een keertje gemist, dan geen zorgen, een uurtje later komt die zon gewoon weer op…. Het was een mooie afsluiter van een inspirerende dag. En nu weer over naar de dagelijkse routine, en weer hetzelfde doen als de dag ervoor. Oh nee, dat was nu juist niet de bedoeling! Ik ben toch meer een witte beer …