14 mrt Triathlon Veldhoven Beweegt: 11 mei 2019.
Dit jaar gaan we voor de derde keer een triathlon organiseren in en rond zwembad Den Ekkerman. Momenteel zijn we al volop bezig met de voorbereidingen. Een kijkje in de keuken dus bij het organiseren van een evenement.
Hoe het begon.
Het begon allemaal 3 jaar geleden. We zochten samenwerking met Artisport en bekeken wat we gezamenlijk zouden kunnen organiseren. Al snel kwamen we op het idee van een triathlon omdat deze in Veldhoven nog niet gehouden werd. Een volledige triathlon organiseren leek ons iets te hoog gegrepen, vandaar dat we hebben ingestoken op een achtste triathlon. Mooi aan het begin van het seizoen, zodat de atleten bij ons kunnen warm draaien.
Om het aantal vrijwilligers en onze verantwoordelijkheid voor de atleten wat te beperken, kwamen we al snel op het idee om spinbikes te gaan gebruiken in plaats van een fietsparcours dwars door Veldhoven uit te zetten. De eerste opzet was een feit!
Mini triathlon.
Dit jaar dus voor de derde keer, omdat de andere twee jaargangen super succesvol verlopen zijn! Ondertussen is er wel het één en ander aangepast en zijn we ook wat groter gaan denken. Sinds vorig jaar staat er namelijk ook een mini-triathlon op het programma die in estafette vorm volbracht kan worden. Dit kan met kinderen met een vader/moeder/opa of oma of met 3 kinderen tot de leeftijd van 17 jaar.
Nadat we vorig jaar van de wat oudere deelnemers te horen kregen dat zij een mini triathlon ook wel in hun eentje hadden willen doen, bieden we dit jaar die mogelijkheid aan. Dus voor alle kinderen: je kunt in een estafette vorm mee doen (één persoon zwemt, één fietst, één rent) of je doet de hele afstand in je eentje! De afstand van de mini-triathlon is als volgt: 250 meter zwemmen, 10 kilometer fietsen op een spinbike, 2,5 kilometer hardlopen. Een mooie en sportieve uitdaging voor kinderen tot 17 jaar.
Achtste triathlon.
Uiteraard zijn er daarnaast ook nog mogelijkheden om mee te doen aan de achtste triathlon voor volwassenen vanaf 17 jaar. Dit jaar hebben hier nog een extra onderdeel aan toegevoegd: een estafette vorm. Dus ook bij de 1/8ste triathlon is het mogelijk om met 3 personen deel te nemen. We hopen op deze manier de drempel iets lager te leggen en daarmee ook meer deelnemers aan te trekken. Wellicht dat we hier in de toekomst een bedrijven competitie van kunnen gaan maken. Bekijk nu dus alvast of je vrienden, collega’s of familieleden zover krijgt om met deze estafette mee te gaan doen. Afstanden van de 1/8ste triathlon: 500 meter zwemmen, 20 kilometer fietsen op de spinbike en 5 km hardlopen.
Uiteindelijk blijft er nog genoeg plaats over voor individuele deelname. We zien nu al in de aanmeldingen weer een aantal dezelfde namen terug komen. Namen van mensen die al 2x eerder mee hebben gedaan en erop gebrand zijn om de tijd van vorig jaar weer te gaan verbeteren!
Wat gaat eraan vooraf?
De inschrijving is dus inderdaad al begonnen. Hier zit nog wel wat werk aan vooraf. Allereerst hebben we goed geëvalueerd hoe alles vorig jaar is verlopen en wat er verbeterd kan worden. Een gedeelte hiervan heb je net al kunnen lezen. Vervolgens dienen er ook sponsoren gezocht te worden, omdat we uiteraard ook met kosten te maken hebben (te denken aan de huur van het zwembad, de zaal, tenten voor het buitenterrein, de huur van de spinbikes enz.). Gelukkig vonden we al heel snel twee hoofd sponsoren: fysiotherapie praktijk De Ligt en sportzaak Intersport. Wij zijn hen uiteraard heel dankbaar dat ze ons op deze manier willen ondersteunen om ook van deze jaargang weer een feestje te maken. Daarnaast hebben we nog meer sponsoren die hun reclame straks langs het parcours op gaan hangen. Zonder deze sponsoren hebben wij geen mogelijkheden om alles financieel neutraal te regelen.
Vervolgens moet er weer een datum geprikt worden, maar sinds de eerste jaargang hebben we afgesproken om de zaterdag voor moederdag aan te houden. Dit keer valt deze niet in de meivakantie (zaterdag 11 mei) wat betekent dat er bij het zwembad wat zwemlessen omgegooid dienen te worden om ruimte te maken in het sportbad. Na het bepalen van de datum en de tijdstippen waarop de deelnemers kunnen starten kan de flyer ontworpen en gedrukt worden. Ondertussen zijn we al bezig met het maken van promotiefilmpjes en dergelijke om iedereen alvast warm te krijgen voor ons evenement.
Wat doen we nu?
Daarnaast dient er ook nu nog heel wat georganiseerd te worden. Alle inschrijvingen en betalingen moeten bijgehouden te worden. De deelnemers krijgen allemaal persoonlijk een bevestiging en een paar weken voor het evenement krijgen zij nog een boekwerkje met alle informatie erin. Ook dit moet gemaakt worden.
De EHBO dient geregeld te worden. Ondanks dat wij allemaal zelf in het bezit zijn van een EHBO-diploma besteden we dit tijdens een evenement uit aan de EHBO-vereniging van Veldhoven. Wij hebben op die dag namelijk genoeg te doen om ervoor te zorgen dat iedereen op tijd aan de start staat en alle afstanden op de goede manier gaat volbrengen, (aan)sturen van personeel, deelnemers en vrijwilligers. Dan kan een EHBO-geval zomaar helemaal niet uitkomen, vandaar dat we ervoor kiezen om dit door anderen te laten doen.
Vrijwilligers!
Het belangrijkste van alles: het zoeken van vrijwilligers! Het is elk jaar weer een enorme uitdaging om dat helemaal goed rond te krijgen. Bij het zwembad hebben we namelijk altijd per baan 2 vrijwilligers zitten die de banen van de deelnemers tellen (je kunt als je aan het zwemmen bent de tel wel eens kwijt raken namelijk). We hebben een paar mensen nodig die bij de spinbikes staan en veel mensen die rondom het loopparcours staan om ervoor te zorgen dat er geen fietsers of andere vervoersmiddelen ineens het parcours opstormen.
Op het veld binnen het loopparcours (burgemeester Elzenpark) hebben we nog een mogelijkheid om iets te eten en drinken te pakken, dus ook daar hebben we vrijwilligers voor nodig. Om alles nog sfeervoller te maken zorgen we dan voor een DJ met een muziek installatie. Zo zie je maar dat er meer bij komt kijken dan je wellicht van te voren bedacht had. Mocht je dit nu lezen en super enthousiast zijn om mee te helpen, stuur dan snel een mail naar: [email protected] en meld je aan als vrijwilliger.
Tot slot.
Voor nu even genoeg over de inhoud en organisatie van de triathlon die op zaterdag 11 mei wordt georganiseerd. We hopen weer op veel deelnemers, goed weer en een super gezellig evenement. Ben jij er dit jaar ook bij….?
Aanmelden kan via: [email protected]